“Buy less, choose well & make it last”
Met de keuze voor kwalitatief hoogwaardige basics maak je een bewuste stap naar “slow fashion”. Het is duurzaam om een artikel in een kwalitatief mooi materiaal en tijdloos ontwerp aan te schaffen, waar je jarenlang plezier van hebt. Minder seizoensgebonden collecties = minder verspilling. Een ontwikkeling die zeer gewenst is en waar wij graag ons steentje aan bijdragen.
Maar wat is de definitie van duurzaamheid eigenlijk? Het is meer dan hierboven wordt beschreven.
Je spreekt dus over de ecologische footprint. HOUSE OF BASICS probeert, binnen de mogelijkheden die zij heeft, duurzaamheid in zijn geheel voor ogen te houden bij de keuzes die zij maakt. Met respect voor mens en milieu.
Dat is ook de reden dat zij voor productieland Portugal heeft gekozen. Wegtransport is minder milieubelastend dan met boot of vliegtuig de kleding naar Nederland te vervoeren.
De fabriekskeuze wordt bepaald door de kwaliteit die zij bieden. Gebruik van duurzame materialen, een eerlijke prijs voor iedereen, goede arbeidsomstandigheden en geen uitbuiting.
Naast onze eigen keuzes is bewustwording bij de consument van essentieel belang. Zij nemen beslissingen op basis van hun kennis. Veelal zijn deze keuzes gestoeld op prijs. Retailers kunnen hier een verschil in maken. Zij kunnen de consument informatie geven die hen een bewustere keuze laat maken.
Wat is het beste om te doen? Koop kwalitatief betere kleding, koop minder en draag het vaker. Als we een kledingstuk negen maanden langer dragen, verminderen we de CO2 uitstoot, water- en afvalgebruik met 20-30%.
Hier ligt een prachtige kans voor de retailer. Leer de klant dat een kwalitatief hoogwaardig, eerlijk geproduceerd artikel weliswaar duurder is, maar ook langer meegaat en beter is voor het milieu en de portemonnee van de klant. Goedkoop = duurkoop gaat hier zeker op.
De cijfers en stukje verkooptraining 😉:
Als een klant een T-shirt koopt voor € 9 en deze 3x draagt, kost het € 3,- per keer dragen. Na deze drie keer is het verwassen, naden zijn scheef en er vallen gaten in.
Adviseer de klant een T-shirt van € 50. Deze kunnen ze minimaal 50x dragen, omdat de kwaliteit beter is. Nu zijn de kosten verlaagd naar € 1,- per keer dragen.
Bijkomend voordeel is dat ze bij je terugkomen omdat ze weten dat je goede kwaliteit verkoopt.
De vier kernwaarden die de basis van mijn bedrijf vormen, bestaan uit social sustainability, environmental sustainability, durability en profitability.
People
Planet
De levensduur van een artikel draagt bij aan een positieve impact op het milieu.
Ik vind het belangrijk dat, als er met chemicaliën gewerkt wordt, deze zoveel mogelijk hergebruikt kunnen worden.
Portugal gebruikt grotendeels hernieuwbare energie voor huishoudens en bedrijven: in 2020 => 34,1% en in 2021=> 52,6%. Deze verhoging zet door en de verwachting is dat het dit jaar ongeveer 2/3 van de totale energie zal zijn. Productie vindt dus plaats met zoveel mogelijk groene energie.
Productie vindt plaats in Europa, omdat transport dan zoveel mogelijk over de weg kan, zodat CO2 uitstoot beperkt is.
Profit
Fairtrade, eerlijk loon, waardering en veilig werk. Mooie doelstellingen die alleen realiseerbaar zijn als het bedrijf dat zich hieraan verbindt ook winst maakt.